Näin saat lisää lukijoita blogille tai verkkosivuille

Tuntuuko että blogissasi ei käy ketään, tai jos vierailijoita onkin, niin sellainen tunne kutkuttaa jossakin sisimmässä että kävijät eivät ole sellaisia kuin toivoisit?

Pelkästään kävijämäärät eivät ole se tärkein mittari, kun halutaan tutkia toimiiko nettisivujen ja blogin sisältö, tai toimiiko verkkosivut ylipäätään. Mitä sitten, vaikka sivuilla kävisi 10 000 vierasta kuukaudessa, jos se liikenne ei johda mihinkään? Perus bloggaajana ja ”vain harrastelijana” saatat miettiä, että eihän sen liikenteen tarvitsekaan johtaa mihinkään mutta kyllä, sinullakin tulisi olla tavoitteita, jotta tekemisessä on joku pointti. Bloggaajana tavoittelet tietenkin sitoutuneita lukijoita ja sitä, että he lukevat muutakin sisältöäsi kuin vain sen yhden sivun, mihin he vaikkapa Googlesta saapuvat.

Se millä on merkitystä, on vierailijoiden laatu ja mitä he sivuilla tekevät. Osaatko siis sanoa, vieraileeko sinun blogissasi tai kotisivuillasi sellaisia henkilöitä, joita aidosti kiinnostaa tarjoamasi sisältö? Tekevätkö vierailijat sivuilla sitä, mitä tavoittelet: lukevat lisää, ottavat yhteyttä tai vaikka tilaavat jotakin?

Kaikkien sivuston kävijöiden ei voi tietenkään olettaa tekevän aina jotakin ylimääräistä. Hyvä tavoite on myös koittaa jäädä positiivisesti lukijan mieleen, niin hän mahdollisesti palaa sisältösi ääreen joskun myöhemminkin.

Tässä muutama vinkki siihen, mitkä asiat tulee olla kunnossa jotta voit saada mahdollisimman vähällä vaivalla ja luonnostaan uusia, laadukkaita lukijoita ja vierailijoita blogiisi tai verkkosivuillesi!

1. Määrittele ensiksi kohderyhmäsi: kenelle kirjoitat ja tuotat sisältöä?

Olipa alustasi sisällöntuotantoon henkilökohtainen blogi, yrityksen blogi tai verkkosivut, uuden sisällön luomisessa vain kävijävirran toivossa ei ole järkeä, ellei sinulla ole mielessä melko selkeää kohderyhmää, kenelle kirjoitat. Kenelle erityisesti haluat puhua sivustollasi yleisesti, ja yksittäisessä kirjoituksessa? Kirjoita heille!

Blogin ja kotisivujen kohderyhmän rajaaminen

  • Helpottaa uuden sisällön luomista. Rajatulle kohderyhmälle on helpompi kirjoittaa heitä koskevista aiheista, kuin kaikille ihan kaikkea.
  • Auttaa hakukoneita löytämään sisältösi, ja ennen kaikkea auttaa kohderyhmääsi löytämään sen, kun he etsivät kirjoittamaasi asiaa verkosta.
  • Tehostaa sinua saavuttamaan tavoitteesi, eli sen että he ketä tavoittelet, tekevät toivomaasi asiaa luettuasi tekstin: esimerkiksi lukevat lisää, ostavat, tilaavat tai ottavat yhteyttä.

2. Päätä, mitä tavoittelet sisällöntuotannolla? Mitä haluat vierailijan tekevän?

Tämäkään ei ole iso työ. Käy asia läpi vähintäänkin omassa mielessäsi ja rajaa se, mitä haluat blogisi tai verkkosivujen vierailijan siellä sisältösi ääressä tekevän? Jos kirjoitat blogia harrastuksena, toivot ehkä että vierailijat lukisivat lisää sisältöä eivätkä poistuisi heti ensimmäiseltä saapumissivulta pois?

Jos taas kirjoitat yrityksen blogia tai päivität yrityksen verkkosivujen uutisia, haluat varmasti saada verkkosivuvierailijan kiinnostumaan ja jättämään vähintäänkin yhteystietonsa sinulle? Ehkäpä toivot tapahtuvan suoraa kauppaakin? Miten voisit siis ohjata ja houkutella lukijan kohti yhteydenottoa?

3. Kirjoita kohderyhmällesi ja ohjaa heitä määrittämiisi tavoitteisiin

Kun tiedät kenelle luot sisältöä ja mitä tavoittelet, niin kirjoittamaan vaan! Ja sitten kirjoittamaan lisää ja taas lisää! Mitä enemmän verkkosivuillasi on sisältöä, sitä enemmän Googlessa on hakutuloksissa osumia, jotka johtavat sinuun. Lisäksi, mitä useammin ja säännöllisemmin julkaiset uutta sisältöä, sitä suositummaksi ja hyödyllisemmäksi Google sisältösi määrittelee! Sormet siis savuamaan!

Kun kirjoitat tavoitteet ja määränpäät mielessä uutta sisältöä, ohjaa lukijat myös niitä kohti. Osta tästä, tutustu tästä, lataa, tilaa uutiskirje, lue lisää, ota yhteyttä ovat perinteisiä toimintakehotuksia, joilla ohjata lukija eteenpäin kohti haluttua tavoitetta.

Muutama lisävinkki siihen, mistä Google tykkää verkkosisällöissä!

  1. Luo blogiisi tai kotisivuillesi sisäisiä linkkejä. Linkitä eri kirjoituksista ja alasivuista sanoja toisiin sivuihin, saman aiheisten kirjoitusten välillä. Lisää myös blogien perään linkkejä toisiin saman aiheisiin kirjoituksiisi. Linkitä aihetta kuvaavia sanoja (lue lisää -nimisen linkin sijaan!), esimerkiksi Lue, miten saat lisää lukijoita blogiisi. Kuvaavat linkit ovat herkkua Googlelle!
  2. Luo ulkoisia linkityksiä blogiin tai kotisivuun, jos mahdollista. Pyydä yhteistyökumppaneita tai tuttuja muita bloggaajia linkittämään sivuihisi ja tee sama myös heille. Mitä enemmän blogiin tai verkkosivuun johtaa ulkoa päin laadukkaita linkkejä, sitä arvokkaampana Google sivua pitää!
  3. Kirjoita hakukoneystävällisesti. Tutki, millä sanoilla vatsaavaa sisältöä löytyy helpoiten ja eniten. Miten itse hakisit vastaavaa tietoa Googlesta? Käytä oleellisia hakusanoja ja -ilmauksia verkkotekstin otsikoissa ja leipätekstien kappaleiden alussa.
  4. Optimoi verkkosivun kuvat! Varmista että kuvat ovat kevyitä eli mahdollisimman pieniä tiedostokooltaan jotta ne latautuvat helposti eri laitteilla. Nimeä kuvat sisällön mukaan. Jos kirjoitat esimerkiksi omakotitalon maalaamisesta syksyllä, nimeä kuvasi omakotitalon-maalaaminen-syksyllä.jpg. Näin Google löytää nopeasti kuvasi hakuilmaisulla”omakotitalon maalaaminen syksyllä” tai sen tapaisilla ilmauksilla.
  5. Julkaise uutta säännöllisesti! Mitä useammin ja säännöllisemmin tuotat uutta sisältöä, sitä arvokkaampana tekemisesi näyttää Googlelle, joka pyrkii näyttämään tuoretta ja ajankohtaista sisältöä sitä etsiville. Bloggaajan olisi hyvä julkaista ainakin 2 kertaa viikossa, erityisesti vielä alkutaipaleella olevana kirjoittajana.

Oletko valmis laittamaan vähän rahaakin peliin? Vinkit blogin tai kotisivujen maksulliseen mainontaan

Tässä muutama yleisimmin käytetty keino mainostaa blogia ja kotisivuja maksullisesti. Jos maksullinen mainonta on sinulle uutta, kokeile vaikka ensiksi natiivimainonnan muodossa Readpeak-palvelua! Kun liityt alla olevasta linkistä ensimmäistä kertaa mukaan, saat 50 € ilmaista mainosrahaa käyttääksesi palvelussa!

Readpeak-alusta natiivimainontaan

Natiivimainonta on sisällön mainostamista ulkopuolisissa suosituissa medioissa kuten iltapäivälehtien ja uutissivustojen verkkosivut ja erilaiset portaalit. Readpeakissa voit luoda ja hallita itse natiivimainonnan kampanjoita, ilman välikäsiä. Päätät itse, mitä artikkelia mainostat, missä medioissa (esimerkiksi Iltasanomat, anna.fi) sekä mitä olet valmis maksamaan mainonnasta ja kuinka kauan. Langat ovat helposti omissa käsissä, eikä piilokuluja synny muille kolmansille osapuolille. Rekisteröidy maksutta tästä, ja saat 50 € edestä crediittejä, joilla mainostaa. Voit käyttää pelkästään ilmaiset crediitit kokeilumielessä, tai lähteä mainostamaan kokeilun myötä enemmänkin.

Google Adsin avulla saat sisältösi nopeasti näkyviin Googlessa

Google Ads on perinteinen hakukonemarkkinoinnin työkalu, jolla saat sisältösi näkymään paremmilla sijoilla Googlessa. Palvelussa voit luoda itse omat kampanjat ja mainokset, ja määritellä mainosten keston ja budjetin. Voit myös kohdistaa mainontaa tietyillä alueilla oleville henkilöille ja tietyistä aiheista kiinnostuneille. Google Ads on monipuolinen, mutta monen mielestä myös monimutkainen systeemi. Peruskampanjoiden luominen (tekstimuotoiset hakumainokset) on kuitenkin suhteellisen helppoa. Aloita Google Ads tilin luominen tästä maksutta.

Facebookissa ja Instagramissa mainonta

Facebookissa ja Instagramissa on helppo boostata omia postauksia pikkurahalla, klikkaamalla jo julkaistun sisällön kohdalla ”Mainosta julkaisua”. Facebookissa toiminnon avulla voit lisätä myös liikennettä blogiisi tai verkkosivuillesi, kun julkaisussa on mukana myös linkki sisältöösi. Voit saada parhaassa tapauksessa jo muutamilla euroilla satoja klikkejä! Tätä kannattaa ehdottomasti kokeilla, jos haluaa tehostaa tietyn sisällön saamaa huomiota verkkosivuilla, ja kun sinulla on blogisi tai kotisivujesi teemaan liittyvä Facebook-sivu olemassa. Facebookissa voi myös luoda alusta asti puhtaalta pöydältä mainoksia, joita näytetään oman valinnan mukaan Facebookissa ja Instagramissa tai molemmissa. Mainosten luonnin kautta tehty mainonta yleensä vaatii enemmän käytettäväksi budjettia kuin muutamia euroja, järjestelmä ilmoittaa liian pienestä budjetista jo mainosta luodessa, jos se havaitsee että mainos jää liian tehottomaksi arvion mukaan.

Kun haluat hetkellisesti piristää sivujen liikennettä, julkaise sisältösi linkin sisältävä postaus Facebookissa ja mainosta sitä vaikka 5 eurolla ja seuraa vaikutuksia. Kun taas haluat luoda pidemmän ja tehokkaammin kohdennetun kampanjan jota seurata mainostaa somessa, luo mainos Facebookin mainosten hallinnassa, täällä.

Tykkäsitkö vinkeistä?

Lue lisää aiheesta ja seuraa Instagramissa @heidihalone.

.