Näin aloitat työn virtuaaliassistenttina

Haaveiletko kotoa tehtävästä työstä? Oletko näppärä toimistoohjelmien ja virtuaalisten työkalujen kanssa? Tai ehkäpä haluaisit vaihtaa alaa ja yhdistää perheen, kodin ja työn saman katon alle.

Virtuaaliassistentti on yhä suositumpi ammatti nykypäivänä, kun yhä useammat yritykset tarvitsevat apua erilaisissa toimistotehtävissä. Virtuaaliassistentti työskentelee etänä tietokone ja puhelin työkaluinaan, ja voi tarjota monenlaisia palveluita asiakkailleen, kuten sähköpostien ja puheluiden hoitamista, matka- ja kokousjärjestelyjä, laskutusta, kirjanpitoa, markkinointia, verkkosivujen päivitystä ja paljon muuta. Virtuaaliassistenttina yrittäjänä voit työskennellä joustavasti omien aikataulujesi ja mieltymystesi mukaan, ja valita itse, millaisia asiakkaita ja projekteja haluat ottaa vastaan.

Miten aloittaa työ virtuaaliassistenttina? 5 vinkkiä.

Vinkit virtuaaliassistentin työssä aloittamiseen.

  1. Selvitä, millaisia palveluita haluat tarjota. Virtuaaliassistenttina voit erikoistua tiettyyn alaan tai tarjota laajemman valikoiman palveluita. Sinun kannattaa miettiä, mitä osaat ja mistä pidät, ja mitä asiakkaat tarvitsevat ja arvostavat. Voit myös tehdä markkinatutkimusta ja selvittää, millaisia palveluita on kysyntää ja millaisia hintoja niistä maksetaan.
  2. Hanki tarvittavat välineet ja ohjelmistot. Virtuaaliassistenttina tarvitset luotettavan tietokoneen, nopean internetyhteyden, puhelimen ja sähköpostin. Jos etsit virtuaaliassarin palkkatyötä, niin työnantaja todennäköisesti tarjoaa nämä. Mikäli suunnittelet toimivasi yrittäjänä tai kevytyrittäjänä, hankinnat jäävät sinulle itsellesi tehtäväksi. Lisäksi sinun tulee hankkia tarvittavat ohjelmistot ja sovellukset, joilla voit hoitaa asiakkaiden toimeksiantoja. Näitä voivat olla esimerkiksi tekstinkäsittely-, taulukkolaskenta- ja esitysgrafiikkaohjelmat, laskutusohjelmat, kalenteri- ja ajanvaraussovellukset, sosiaalisen median ja verkkosivujen hallintatyökalut, tiedonhaku- ja analysointiohjelmat, käännös- ja puhtaaksikirjoituspalvelut ja niin edelleen. Voit hyödyntää myös ilmaisia tai edullisia pilvipalveluita, kuten Google Drive, Dropbox, Skype, Zoom ja Slack.
  3. Luo oma brändi ja markkinoi itseäsi. Virtuaaliassistenttina sinun tulee erottua kilpailijoista ja houkutella asiakkaita. On kannattavaa panostaa oman brändin luomiseen, joka kuvastaa sinun persoonallisuuttasi, osaamistasi ja arvojasi. Voit luoda esimerkiksi oman logon, sloganin ja värimaailman, jotka toistuvat kaikissa viestintäkanavissasi. Sinun tulee myös markkinoida itseäsi aktiivisesti ja tehokkaasti, jotta saat näkyvyyttä ja tunnettuutta. Voit hyödyntää esimerkiksi omaa verkkosivua, blogia, sometilejä, sähköpostilistaa, verkostoitumista, suosituksia, mainontaa ja hakukoneoptimointia.
  4. Hoida asiakassuhteet ammattimaisesti. Virtuaaliassistenttina sinun tulee olla luotettava, joustava, ystävällinen ja tehokas. Sinun tulee kommunikoida selkeästi ja säännöllisesti asiakkaiden kanssa, ja pitää heidät ajan tasalla projektien etenemisestä. Sinun tulee myös sopia etukäteen asiakkaiden kanssa toimeksiantojen laajuudesta, aikataulusta, hinnoista, maksutavoista ja muista ehdoista. Kannattaa myös pyytää palautetta ja kehittää jatkuvasti omaa osaamista.
  5. Hallitse talousasiat. Virtuaaliassistentti-yrittäjänä sinun tulee huolehtia omasta taloudestasi ja yrittäjyyteen liittyvistä velvollisuuksista. Päätä, millä yritysmuodolla haluat toimia, esimerkiksi toiminimellä, osakeyhtiönä tai kevytyrittäjänä. Perinteiseen yrittäjyyteen liittyy velvollisuudet esimerkiksi kirjanpidosta, verotuksesta ja vakuutuksista. Voit aloittaa myös kevytyrittäjänä ilman omaa yritystä, jolloin muistettavaksi jää lähes ainoastaan asiakkaiden laskutus ja verokortin pitäminen ajan tasalla.

Virtuaaliassistenttina sinulla on mahdollisuus työskennellä monipuolisesti ja samalla nauttia vapaudesta ja joustavuudesta kotoa käsin. Rohkeasti vaan eteenpäin!

Lue lisää virtuaaliassarin työstä

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

.